Høringsuttalelse kulturplan Nyhavna

HØRINGSUTTALELSE FRA RÅD FOR KUNST OG KULTUR I TRONDHEIM

HANDLINGSPLAN FOR KUNST OG KULTUR PÅ NYHAVNA
Trondheim, 31.05.2025- justert versjon etter styrebehandling RKKT 060625.


1. Innledning: Kunst og kultur som drivkraft i byutviklingen

Råd for kunst og kultur i Trondheim (RKKT) arbeider for å styrke og utvikle det profesjonelle og frivillige kunst- og kulturfeltet i kommunen. Rådet fungerer som pådriver, samarbeidspartner og høringsinstans i strategiske utviklingsprosesser og byplanlegging. RKKT representerer ikke særinteresser, men jobber på tvers av fag og felt til det beste for kunst- og kulturlivet i byen.

I forkant av etableringen av RKKT i 2024 ble det gjennomført en forundersøkelse blant over 70 aktører innen kunst og kultur. Kartleggingen avdekket særlig mangel på egnede lokaler til øving, produksjon, formidling og lagring av kunst og kultur. Det ble pekt på lange ventelister ved arbeidsfellesskap som Rotvoll Kunstnerverksted, Musikkbyen Trondheim, Kultursenteret ISAK og Trikkestallen.

Mangel på tilgjengelige atelierer og produksjonslokaler gjør at mange nyutdannede kunstnere forlater byen. Korps, kor og scenetekniske miljøer har i dag tilhold i lokaler som ofte er dårlig tilpasset formålet, med utilstrekkelig akustikk, ventilasjon og lagringsplass. Feltet etterlyser samlokalisering innen visuell kunst, film, musikk og litteratur — felles fasiliteter som gir rom for tverrfaglig vekst og fellesskap.

Kunst- og kulturfeltet er en prissensitiv målgruppe, og tilgang på rimelige lokaler er avgjørende. Dette er fortsatt en uløst utfordring i Trondheim. Behov for scener og arealer for akustisk musikk er et av områdene som etterlyses mest. 


2. Nyhavna – en unik mulighet for Trondheim

Utviklingen av Nyhavna de neste tiårene utgjør en historisk mulighet for kunst- og kulturfeltet i Trondheim. Dette er et omfattende byutviklingsprosjekt hvor kommunen har et betydelig handlingsrom i samfunns- og arealplanleggingen. 

Det er sterke politiske føringer om at området skal preges av kunst og kultur, og at kulturminner skal tas i bruk og aktiveres.  Det er også viktig i disse tider å merke seg at betydningen av kunst og kultur er løftet fram i regjeringens totalberedskapsmelding

Vi ser Nyhavna som et område med potensial til å møte mange av byens behov for arealer, og kunst og kultur som et konkurransefortrinn i utviklingen av en attraktiv og inkluderende bydel. RKKT mener det er avgjørende at utviklingen både sikrer forutsigbarhet og videre livsgrunnlag for dagens aktører, og samtidig skaper rom for nye initiativ og miljøer.


3. Kommentarer til handlingsplanen for kunst og kultur på Nyhavna

3.1 Overordnede vurderinger

RKKT støtter hovedinnretningen i planen og mener den balanserer godt mellom politiske føringer og bærekraftig, forretningsmessig utvikling. Strategien med syv hovedgrep gir et godt rammeverk for videre arbeid.


3.2 Kommentarer til planens syv grep

1. Tre klyngeområder

  • En god tilnærming som både synliggjør mulighetsrom for kunst- og kultur og frigjør areal til annen utvikling.
  • Vi anbefaler fleksibilitet innen klyngene, slik at de kan romme aktører i ulike faser og sjangere i feltet.

2. Aktivisering av kulturminner

  • Meget positivt grep. Nyhavnas unike historie er en styrke.
  • Det finnes mange gode eksempler på tilsvarende prosjekter i Europa og Norge.
  • Vi anbefaler at det vurderes muligheter for internasjonal finansiering, f.eks. gjennom EU-samarbeid.
  • Vi har ikke vurdert funksjonsplassering eller prioritering for de fredede byggene.

3. Prioritering av aktører og grupper

  • Det er viktig at både eksisterende og nye aktører på Nyhavna ivaretas i planen.
  • Å tenke hele verdikjeden er viktig. Vi snakker ofte om kunstens økosystem – hvor aktørene er gjensidig avhengige av hverandre.
  • Vi ser at behovet for ulike typer arbeidsfellesskap er stort og sammensatt. På dette feltet mener vi også at økt tilgjengelighet på arealer også vil skape etterspørsel. 
  • Vi har ikke vurdert tabellen over prioriterte målgrupper, men ser et behov for videre utforsking av bl.a. visuell kunst, musikk/dans og litteratur.
  • Vi støtter at profesjonelle aktører prioriteres, men minner om samspillet mellom profesjonelt og frivillig felt.

4. Kunst i offentlige rom

  • Dette er et område det har vært jobbet godt på rundt Nyhavna i flere år.
  • Vi støtter målsetningen om å sette av minst 1 % av investeringsbudsjettet til kunst i offentlige rom. Vi vet at kommunen har 1,25% men også at andre utbyggere ikke har tilsvarende avsetninger. Skal Nyhavna preges av kunst og kultur, er kunst i offentlig rom noe av det som er lettest tilgjengelig å synlig for mange.

5. Medvirkning

  • Reell medvirkning for kunst og kulturaktørene er avgjørende for å lykkes.
  • Det er positive signaler i planen, men tidligere erfaringer gjør at en del aktører er skeptiske. Her har NU en mulighet til å vise at medvirkning er mer enn intensjoner. Vi opplever en veldig god start, og tror dere er på rett spor for å involvere de ulike aktørene.
  • Ved rehabilitering av eksisterende kulturlokaler er brukerinvolvering særlig viktig.

6. Finansiering

  • RKKT støtter tanken om kryssubsidiering: Avkastning fra kommersielle arealer bør bidra til rimelige vilkår for kunst- og kulturformål. Dette er en forutsetning for å lykkes med å skape en bærekraftig, inkluderende kulturbydel hvor kunst og kultur er en drivende faktor. 
  • Trondheim har vært svake på å hente nasjonale/internasjonale midler – her ligger et stort uutnyttet potensial. En slik satsing på Nyhavna kan være et bidrag til å forløse dette. 

7. Piloter og hendelser

  • Dette er en god metode for utvikling og testing av steder og arbeidsformer.
  • Tidligere prosjekter har gitt gode erfaringer i arbeidet. 
  • RKKT arbeider med et forslag til en årlig hendelse som kan bidra til å fortelle historien (både den historiske og bildet av den bydelen vi bygger nå) om Nyhavna – vi kommer tilbake med dette.

4. Supplerende innspill

Mat og kultur

  • RKKT er uenig i å definere mat som en del av kulturbegrepet i denne sammenhengen.
  • Samtidig erkjenner vi at mat og kultur henger tett sammen i mange sammenhenger – særlig ifm. møteplasser, arbeidsfellesskap og publikumsbygg. Kan være gode aktiviteter i enkelte av 1.etasjene.

Konkrete behov

  • Det er stort behov for produksjonslokaler i ulike størrelser, formater og kvalitet. Det er viktig å opprettholde spennet i bygningsmassen, men selvsagt tilpasset dagens behov, krav og retningslinjer.
  • Behovet for arbeidsfellesskap og atelierer er stort. Ikke tallfestet ennå.
  • Trondheim mangler egnede scener for akustisk musikk, og vi støtter planene fra Luftforsvarets Musikkorps  Det kan også dekke mange andre aktørers behov for lokaler til øving og framføring. Vi tror dette kan være et meget godt prosjekt for Nyhavna, ikke minst for å peke framover for ny og annen bruk av området som åpner opp for et stort publikum. 
  • Byen har behov for konsertlokaler med kapasitet på 120–400.
  • Midlertidig bruk av lokaler i transformasjonsperioden bør vurderes bredt.

5. Avslutning

Nyhavna representerer en historisk mulighet for å styrke kunst og kultur i Trondheim. RKKT vil bidra aktivt videre i arbeidet og ser fram til å samarbeide med Nyhavna Utvikling, kommunen og feltet for å skape en levende og inkluderende kulturbydel for hele Trondheim.

RKKT har nå ca 200 medlemmer og vil gjerne bidra i et aktivt samarbeid med NU om mobilisering til medvirkning og informasjonsmøter.

1. Innledning: Kunst og kultur som drivkraft i byutviklingen

Råd for kunst og kultur i Trondheim (RKKT) arbeider for å styrke og utvikle det profesjonelle og frivillige kunst- og kulturfeltet i kommunen. Rådet fungerer som pådriver, samarbeidspartner og høringsinstans i strategiske utviklingsprosesser og byplanlegging. RKKT representerer ikke særinteresser, men jobber på tvers av fag og felt til det beste for kunst- og kulturlivet i byen.

I forkant av etableringen av RKKT i 2024 ble det gjennomført en forundersøkelse blant over 70 aktører innen kunst og kultur. Kartleggingen avdekket særlig mangel på egnede lokaler til produksjon, formidling og lagring av kunst og kultur. Det ble pekt på lange ventelister ved arbeidsfellesskap som Rotvoll Kunstnerverksted, Musikkbyen Trondheim, Kultursenteret ISAK og Trikkestallen.

Mangel på tilgjengelige atelierer og produksjonslokaler gjør at mange nyutdannede kunstnere forlater byen. Korps, kor og scenetekniske miljøer har i dag tilhold i lokaler som ofte er dårlig tilpasset formålet, med utilstrekkelig akustikk, ventilasjon og lagringsplass. Feltet etterlyser samlokalisering innen visuell kunst, film, musikk og litteratur — felles fasiliteter som gir rom for tverrfaglig vekst og fellesskap.

Kunst- og kulturfeltet er en prissensitiv målgruppe, og tilgang på rimelige lokaler er avgjørende. Dette er fortsatt en uløst utfordring i Trondheim. Behov for scener og arealer for akustisk musikk er et av områdene som etterlyses mest. 


2. Nyhavna – en unik mulighet for Trondheim

Utviklingen av Nyhavna de neste tiårene utgjør en historisk mulighet for kunst- og kulturfeltet i Trondheim. Det er sterke politiske føringer om at området skal preges av kunst og kultur, og at kulturminner skal tas i bruk og aktiveres.

Vi ser Nyhavna som et område med potensial til å møte mange av byens behov for arealer, og kunst og kultur som et konkurransefortrinn i utviklingen av en attraktiv og inkluderende bydel. RKKT mener det er avgjørende at utviklingen både sikrer forutsigbarhet og videre livsgrunnlag for dagens aktører, og samtidig skaper rom for nye initiativ og miljøer.


3. Kommentarer til handlingsplanen for kunst og kultur på Nyhavna

3.1 Overordnede vurderinger

RKKT støtter hovedinnretningen i planen og mener den balanserer godt mellom politiske føringer og bærekraftig, forretningsmessig utvikling. Strategien med syv hovedgrep gir et godt rammeverk for videre arbeid.


3.2 Kommentarer til planens syv grep

1. Tre klyngeområder

  • En god tilnærming som både synliggjør mulighetsrom for kunst- og kultur og frigjør areal til annen utvikling.
  • Vi anbefaler fleksibilitet innen klyngene, slik at de kan romme aktører i ulike faser og sjangere i feltet.

2. Aktivisering av kulturminner

  • Meget positivt grep. Nyhavnas unike historie er en styrke.
  • Det finnes mange gode eksempler på tilsvarende prosjekter i Europa og Norge.
  • Vi anbefaler at det vurderes muligheter for internasjonal finansiering, f.eks. gjennom EU-samarbeid.
  • Vi har ikke vurdert funksjonsplassering eller prioritering for de fredede byggene.

3. Prioritering av aktører og grupper

  • Det er viktig at både eksisterende og nye aktører på Nyhavna ivaretas i planen.
  • Å tenke hele verdikjeden er viktig. Vi snakker ofte om kunstens økosystem – hvor aktørene er gjensidig avhengige av hverandre.
  • Vi ser at behovet for ulike typer arbeidsfellesskap er stort og sammensatt. På dette feltet mener vi også at økt tilgjengelighet på arealer også vil skape etterspørsel. 
  • Vi har ikke vurdert tabellen over prioriterte målgrupper, men ser et behov for videre utforsking av bl.a. visuell kunst, musikk/dans og litteratur.
  • Vi støtter at profesjonelle aktører prioriteres, men minner om samspillet mellom profesjonelt og frivillig felt.

4. Kunst i offentlige rom

  • Dette er et område det har vært jobbet godt på rundt Nyhavna i flere år.
  • Vi støtter målsetningen om å sette av minst 1 % av investeringsbudsjettet til kunst i offentlige rom. Vi vet at kommunen har 1,25% men også at andre utbyggere ikke har tilsvarende avsetninger. Skal Nyhavna preges av kunst og kultur, er kunst i offentlig rom noe av det som er lettest tilgjengelig å synlig for mange.

5. Medvirkning

  • Reell medvirkning for kunst og kulturaktørene er avgjørende for å lykkes.
  • Det er positive signaler i planen, men tidligere erfaringer gjør at en del aktører er skeptiske. Her har NU en mulighet til å vise at medvirkning er mer enn intensjoner. Vi opplever en veldig god start, og tror dere er på rett spor for å involvere de ulike aktørene.
  • Ved rehabilitering av eksisterende kulturlokaler er brukerinvolvering særlig viktig.

6. Finansiering

  • RKKT støtter tanken om kryssubsidiering: Avkastning fra kommersielle arealer bør bidra til rimelige vilkår for kunst- og kulturformål. Dette er en forutsetning for å lykkes med å skape en bærekraftig, inkluderende kulturbydel hvor kunst og kultur er en drivende faktor. 
  • Trondheim har vært svake på å hente nasjonale/internasjonale midler – her ligger et stort uutnyttet potensial. En slik satsing på Nyhavna kan være et bidrag til å forløse dette. 

7. Piloter og hendelser

  • Dette er en god metode for utvikling og testing av steder og arbeidsformer.
  • Tidligere prosjekter har gitt gode erfaringer i arbeidet. 
  • RKKT arbeider med et forslag til en årlig hendelse som kan bidra til å fortelle historien (både den historiske og bildet av den bydelen vi bygger nå) om Nyhavna – vi kommer tilbake med dette.

4. Supplerende innspill

Mat og kultur

  • RKKT er uenig i å definere mat som en del av kulturbegrepet i denne sammenhengen.
  • Samtidig erkjenner vi at mat og kultur henger tett sammen i mange sammenhenger – særlig ifm. møteplasser, arbeidsfellesskap og publikumsbygg. Kan være gode aktiviteter i enkelte av 1.etasjene.

Konkrete behov

  • Det er stort behov for produksjonslokaler i ulike størrelser, formater og kvalitet. Det er viktig å opprettholde spennet i bygningsmassen, men selvsagt tilpasset dagens behov, krav og retningslinjer.
  • Behovet for arbeidsfellesskap og atelierer er stort. Ikke tallfestet ennå.
  • Trondheim mangler egnede scener for akustisk musikk, og vi støtter planene fra LFMK. Det kan også dekke mange andre aktørers behov for lokaler til øving og framføring. Vi tror dette kan være et meget godt prosjekt for Nyhavna, ikke minst for å peke framover for ny og annen bruk av området som åpner opp for et stort publikum. 
  • Det trengs nye konsertlokaler med kapasitet på 120–400.
  • Midlertidig bruk av lokaler i transformasjonsperioden bør vurderes bredt.

5. Avslutning

Nyhavna representerer en historisk mulighet for å styrke kunst og kultur i Trondheim. RKKT vil bidra aktivt videre i arbeidet og ser fram til å samarbeide med Nyhavna Utvikling, kommunen og feltet for å skape en levende og inkluderende kulturbydel for hele Trondheim.